صبح صادق >>  بازار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۵۵۲۵۳

 این بانک باید مستقل شود

پایگاه بصیرت / مرتضی افقه/ گروه اقتصاد
نقش بانک مرکزی  در پیشبرد اهداف اقتصادی هر کشور بسیار حائز اهمیت است، بانک مرکزی باید مستقل از دولت، و به دست یک مدیر نخبه‌ای اداره شود تا بهترین تصمیم‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را به نفع مردم در راستای کاهش میزان تورم، ثبات ارزی و تقویت پول ملی اتخاذ کند.
با توجه به این مؤلفه بسیار مهم، پس از گذشت یک سال از عملکرد رئیس بانک مرکزی می‌توان گفت، انتخاب محمد رضا فرزین برای ریاست بانک مرکزی اقدام مثبتی از سوی دولت سیزدهم بوده است، اما این انتخاب به دلیل اینکه بانک مرکزی در ایران مستقل از دولت عمل نمی‌کند و رئیس بانک مرکزی به وسیله دولت انتخاب می‌شود، نتوانسته است به نتایج ایده‌آل خود برسد؛ چرا که با توجه به این روند، بخش قابل توجهی از سیاست‌گذاری‌های پولی که وظیفه بانک مرکزی است، به صورت مستقل از دولت اتخاذ نمی‌شود؛ بلکه دولت‌های گوناگون در ایران با اعمال فشار بر بانک مرکزی مانع تحقق استقلال بانک مرکزی و اتخاذ بهترین سیاست‌ها به نفع اقتصاد شده‌اند.
آنچه در موضوع رشد اقتصادی کمک‌کننده است، اینکه اولویت‌های کشور اعم از دغدغه‌های دولت تا بانک مرکزی و مجلس مبنی بر حل مسائل اقتصادی باشد، تا زمانی که اقتصاد و سیاست درهم‌تنیده شده باشند، شاید در مقطع کوتاهی با استفاده از برخی ابزارها امکان ثبات نرخ ارز و ثبات اقتصادی وجود داشته باشد، اما این موضوع در بلندمدت نمی‌تواند تداوم داشته باشد. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت به دلیل استقلال نداشتن بانک مرکزی و وابستگی به تصمیمات از بالا به پایین دولت دامنه تأثیرگذاری رئیس بانک مرکزی در وضعیت فعلی بسیار گسترده باشد.
اقتصاد زمانی در مسیر رشد واقعی قرار می‌گیرد که هر نهادی کار خود را به درستی انجام دهد و نهاد مهمی، مانند بانک مرکزی اولویت‌های اصلی اقتصاد و وظایف خود را بدون نگرانی از پیامدهای اجرای آن و خط قرمزهای دولت در دستور کار قرار دهد.
تا هنگامی که شاهد نداشتن استقلال کامل بانک مرکزی باشیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم بیش از ۳۰ درصد از تصمیمات و راهبردهای درست بانک مرکزی به نتایج مورد نظر برسند؛ زیرا این امکان برای بانک مرکزی ایجاد نشده که در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های تعریف شده خود با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد، عمل کند. به این دلیل مدیریت مدیران اقتصاد خوانده نخبه هر چند شرط لازمی است، اما کافی نیست؛ چرا که در کنار این مورد مهم باید سایر اصلاحات اقتصادی و زمینه‌سازی‌ها نیز فراهم شود و بانک مرکزی نیز به منزله نهادی مستقل از دولت در راستای انجام اهداف خود گام‌های اساسی بردارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات